Modeikonerna har tagit över makten
Förut sköttes all marknadsföring för olika typer av märken via dyr marknadsföring och reklam, men på senare år har fokusen växlat och allt fler företag har istället valt att vända sig till stora profiler på sociala medier. Därför har det blivit allt vanligare att man ser sponsrade inlägg från ens favoritinfluencers som till exempel gör reklam för Gucci, BMW eller något annat stort märke. En influencer kan idag göra reklam för vad som helst.
Därför är det viktigt att vara något kritisk när man tar en titt på en kändis flöde. Även om en kändis kan rekommendera en produkt kan det innebära att den är sponsrad och ofta ser man detta genom en hashtag och ordet ad. Det är lag på att alla som gör reklam måste märka ut detta i inläggen. Det har blivit allt vanligare att företag inte längre gör reklam på samma sätt som förut, istället vänder de sig till stora personer som är verksamma inom deras genrer och betalar dem för att visa upp produkten och rekommendera den till sina följare. Därav har modeikonerna och de stora profilerna blivit de nya makthavarna.